Tuesday, October 20, 2009

Ong pecat ketua biro undang-undang

Posted on 10:22 PM by the moon


Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat hari ini mengumumkan keputusan yang mengejutnya dengan memecat ketua biro undang-undang MCA, Leong Tang Chong.

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Ong mengesahkan beliau telah memecat Leong tetapi tidak menyatakan siapakah penggantinya.

Katanya, perkara itu telah diputuskan bulan lalu, tetapi kerana beliau terlalu sibuk, maka ianya tertangguh hingga hari ini untuk dilaksanakan.

Bagaimanapun, Ong menafikan bahawa pemecatan Leong itu ada kaitan dengan krisis kepimpinan parti itu.

Bila ditanya sebab Leong dipecat, Ong menjawab ianya semata-mata keputusan pentadbiran dan tidak memerlukan sebarang penjelasan diberikan secara terbuka.

Menurutnya, proses 'rombakan pengurusan dalaman parti' masih berjalan tetapi enggan menamakan jawatan atau individu yang akan terbabit.

"Tidak akan ada perubahan yang besar, tidak timbul soal rombakan kecil atau besar. Jika ianya perlu dilakukan, ia akan dilakukan. Sesetengahnya sepatutnya telahpun dibuat sebelum ini, tetapi kerana tidak ada masa, jadi sekarang baru kita laksanakannya," katanya.

Sementara itu, ketika dihubungi, Leong enggan mengulas dan berulangkali berkata: "Jangan tanya saya, jangan tanya saya, apa juga soalan tanya pada Ong Tee Keat".

Menurut spekulasi, lebih banyak pemimpin parti yang dilantik, dijangka dipecat, termasuk Setiausaha Organisasi Nasional, Yoo Wei How (juga dilantik sebagai ahli jawatankuasa kerja pusat) dan timbalannya, Gan Hong Su.

Dipercayai ini merupakan permulaan terhadap 'drama balas dendam' oleh presiden, yang mensasarkan semua mereka yang telah "mengkhianatinya" sewaktu mesyuarat agung luar biasa (EGM) MCA pada 10 Oktober lalu dan sewaktu mesyuarat jawatankuasa pusat MCA.

EGM tersebut telah meluluskan undi tidak percaya terhadap Ong, dan kemudiannya dalam mesyuarat jawatankuasa pusat, setengah anggotanya dari kalangan penyokong Ong sendiri, dikatakantelah mendesaknyta supaya meletak jawatan. -http://malaysiakini.com/bm/

No Response to "Ong pecat ketua biro undang-undang"

Leave A Reply

SUMBER BERITA LAIN

NEWS WORLD

IKLAN