Monday, October 19, 2009

Wartakan 16 Sept cuti wajib sektor swasta

Posted on 9:30 PM by the moon


Kerajaan digesa supaya mewartakan 16 September sebagai cuti umum yang wajib bagi sektor swasta dan bukan sebagai cuti pilihan di bawah Akta Kerja 1955.

Gesaan tersebut dibuat oleh Kesatuan Pekerja-Pekerja Sistem Penerbangan Malaysia (MASEU) hari ini.

"Sehingga kini di antara empat cuti wajib ialah Hari Kebangsaan, Hari Keputeraan yang di-Pertuan Agung, Hari Keputeraan Sultan atau Yang Dipertua Negeri dan Hari Pekerja," kata Setiausaha Eksekutif MASEU, Mustafar Maarof.

"Manakala dalam konteks ini 'Hari Malaysia' telah dibentangkan di Parlimen semalam sebagai Hari Kebangsaan Berkembar dan ini bermakna cuti umum 16 September setaraf dengan cuti umum 31 Ogos.

"Sehubungan dengan itu kerajaan mestilah mewartakan cuti umum tersebut sebagai cuti wajib untuk sektor swasta dibawah Seksyen 60(D) Akta Kerja 1955," tambahnya.

Mustafar berkata, sekiranya ia tidak dijadikan cuti wajib di bawah Akta Kerja 1955, dan dikategorikan sebagai cuti pilihan, maka ianya tidak akan membawa makna yang besar terhadap rakyat negara.

Katanya, ini memandangkan majikan di sektor swasta mempunyai kuasa mutlak untuk menerusi budibicara mereka untuk menentukan pelepasan cuti yang akan diberikan kepada pekerja-pekerja.

"Perlu diambil perhatian di negara ini mempunyai hampir 10 juta pekerja swasta dan sokongan rakyat seramai ini untuk merealisasikan konsep 1Malaysia, mestilah menunjukkan hasil yang positif dan bukan sekadar retorik semata-mata," katanya.

Semalam, perdana menteri hari ini mengumumkan sambutan Hari Malaysia yang diraikan pada 16 September setiap tahun diisytiharkan sebagai cuti awam untuk seluruh negara mulai tahun depan.

Datuk Seri Najib Razak yang mengumumkan perkara itu pada persidangan Dewan Rakyat berkata pembentukan Malaysia sebagai sebuah negara yang merdeka dan berdaulat merupakan satu titik sejarah yang amat penting.-malaysiakini.com

No Response to "Wartakan 16 Sept cuti wajib sektor swasta"

Leave A Reply

SUMBER BERITA LAIN

NEWS WORLD

IKLAN